Kolmenkymmenen sekunnin kirkkohuumoria katsotaan satoja tuhansia kertoja
Paavalin seurakunnan TikTok-tilillä on reilusti yli kaksikymmentätuhatta seuraajaa. Videoita on katsottu 15 miljoonaa kertaa, kymmenestätuhannesta neljäänsataantuhanteen kertaan per video. Videoilla esiintyvät seurakunnan pastori Petja Kopperoinen ja lastenohjaaja Anni Tenhovuori, ja lajityypiksi on valittu huumori.
Miksi, kenelle, miten ja millä ajalla kaikki tämä on tehty?
Vuonna 2021 piispat laativat kirkon työntekijöille ohjeen toimia sosiaalisessa mediassa. Ohjeissa sanotaan muun muassa, että “hyvä työnantaja tarjoaa työntekijöille sosiaalisen median käyttöön tarvittavat välineet, työajan, koulutuksen ja valtuutuksen”. Niitä Kopperoisella ja Tenhovuorella on ollut.
Purjeena esihenkilöiden tuki ja luottamus
“Piispa on antanut tekemiselle siunauksensa ja hänen kanssaan on sovittu, missä huumorin raja kulkee: sakramentteihin emme koske”, Petja Kopperoinen kertoo.
Piispojen ohjeen mukaan sosiaalisen median kautta “kirkko voi tulla lähemmäksi ihmisiä, madaltaa kynnyksiä tulla mukaan kirkon toimintaan ja vahvistaa ihmisten seurakuntayhteyttä. Kehittyvät viestinnän keinot antavat uudenlaisia mahdollisuuksia kertoa ja keskustella kristillisestä uskosta, vahvistaa toivoa ja välittää rakkautta myös niille, jotka eivät elä tai toimi kirkon piirissä. Sosiaalisessa mediassa työntekijä voi myös korjata yksipuolisia käsityksiä tai virheellisiin ennakkoluuloihin perustuvia mielikuvia”.
Myös Kopperoisen esihenkilö on ollut tärkeä tuki ja antanut vapaat kädet.
“Kari Kanalalla on joku käsitys huumorista ja julkisuudesta itselläänkin”, Kopperoinen sanoo.
TikTok ja mustan huumorin voima
TikTokia on kuvailtu 2020-luvun Youtubeksi. Suomessa sovellusta käyttää noin 1,5 miljoonaa ihmistä ja he ovat pääasiassa alle 24-vuotiaita. Kopperoinen perusti Paavalin seurakunnalle oman tilin vuonna 2024.
“Anni ehdotti ensin podcastia, mutta koska en itse kuuntele podcasteja, valitsimme kanavan, joka on itselleni tutumpi”, Kopperoinen kertoo.
Ensin hankittiin koulutusta tubettajana ja seurakunnan iltapäiväkerhonohjaajana tunnetulta Niko Luseniukselta.
“Kolusimme myös läpi kaikki seurakunnan ja kirkon toimijat, joilla on tili. Totesimme, että alustalla toimii tosi hyvin musta huumori, mutta sitä mikään kirkon toimija ei vielä tuota. Jos oli huumoria, se oli enemmän pönöttämistä ja asiallista huumoria. Me mietittiin, mikä olisi hyvää läppää mutta lähtisi kirkosta. Ekalla videolla olin suihkussa ja mietin, hautaisko tänään itsensä vai mummon. Se lähti aivan käsittämättömällä tavalla lentoon ja sai kaksisataatuhatta katsojaa. Kävimme sitten Huomenta Suomessakin tätä ihmettelemässä.”
“TikTokin kohderyhmänä yleensä ajatellaan 16-25-vuotiaita, mutta me on huomattu, että on paljon myös 30-40-vuotiaita. Silti teemme sisältöä, joka on suunnattu nuorille”, Petja Kopperoinen sanoo.
Paavalin TikTok keskittyy kirkkohuumoriin, erityisesti papin työhön liittyviin ennakkoluuloihin, rooleihin ja odotuksiin. Se ei kaihda kaksimielisyyksiä eikä pikkutuhmia viittauksia, mutta ei myöskään jätä esimerkiksi Jeesusta, Raamattua tai ehtoollisviiniä ulkopuolelleen.
Suurin työ alkaa, kun video julkaistaan
Paavalin tilin työparista toinen on työajallinen ja toinen työajaton. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Kopperoinen kantaa tilistä suuremman vastuun. Hän myös esiintyy videoissa etualalla ja Tenhovuori taustalla.
“Teen tätä myös vapaa-ajalla, koska ei esimerkiksi koko kesää voi olla pois alustalta”, Kopperoinen sanoo.
Vaikka videot ovat lyhyitä, yleensä alle 30 sekunnin mittaisia, niiden tekeminen vie paljon aikaa.
“30 sekuntia kestävän videon takana voi olla kaksi työpäivää ja suurin työ alkaa vasta kun video on julkaistu. Siitä alkaa moderointi ja keskustelu yleisön kanssa. Suuri osa työstä tehdään näkymättömissä.”
Kopperoisesta on TikTok-julkisuuden myötä tullut myös haluttu kouluttaja ja panelisti valtakunnallisesti.
“Nautin esiintymisestä ja näen vaikuttamisen mahdollisuutena. Jos avautuu paikkoja vaikuttaa, käytän niitä mielelläni hyvän puolesta puhumiseen. Se auttaa jaksamaan, kun ajattelee, että tällä on merkitystä. Yhdenvertaisuus on suurin asia, jota haluan edistää kirkon nimissä.”
Näkyvyys alkoi sattumalta ja viraalisesti
Petja Kopperoinen alkoi saada näkyvyyttä sosiaalisen median hahmona alun perin sattuman kautta.
Vuonna 2019 uutisotsikossa näkyi lennoston entisen komentajan humalapäissään kertausharjoituksissa laukomat solvaukset, joihin kuului homorunkkareiksi haukkuminen. Kopperoisen valokuvaajaystävä pyysi teologiaa opiskelevaa Kopperoista esiintymään armeijan asussa ja suutelemaan valokuvassa miehen kanssa puistonpenkillä.
“Tämän Lemmenjoki-keissin vuoksi laitoin kuvan julki omissa sosiaalisen median kanavissani ja siitä tuli kohu. Seuraajat lisääntyivät valtavasti hetkessä, mutta en ajatellut, että ryhtyisin miksikään influensseriksi. Ajattelin, että somessa täytyy pitää itsensä relevanttina, mutta sitä on helposti laiska ja someni kuivahti.”
Kopperoisen mukaan hänen oma someprofiilinsa on Paavalin seurakunnan huumorihahmoa paljon kuivempi, mutta molemmissa hän haluaa vaikuttaa samoihin asioihin: vihkikeskusteluun, avioliittokeskusteluun ja sateenkaariasioihin.
“TikTokia ei hyödynnetä kauheasti kirkossa. Me rikoimme kaavoja ja oli aika, jolloin kukaan ei uskonut, että olemmme oikeasti seurakunnassa töissä. Kapitulinkin puhelin alkoi soida”, Kopperoinen sanoo.
Hänestä asiasisältö, jota esimerkiksi Helsingin seurakuntayhtymä tekee, toimii hyvin. Ammattitoimistoa on tarvittu siinäkin.
Ihmisten kipupisteisiin ei yritetä kajota
“Aluksi hermostutimme enemmän ihmisiä kuin nykyisin”, sanoo Kopperoisen tiktokkaajatyöpari Tenhovuori.
“Meidän ajatus on ollut, että TikTokissa pystyy tekemään räväkämpää. Tarkoitus ei ole tarkoitus hermostuttaa ihmisiä, ja siksi ollaan valittu kanava, jossa on mahdollisimman paljon nuoria ihmisiä.”
”Ollaan käyty aika paljon vääntöä homoseksuaalisuudesta, mutta myös kaikenlaisesta, esimerkiksi siitä, voiko kirkon työntekijä meikata. Aina ei tiedä ihmisten kipupisteitä. Jollakin voi olla herkkä elämäntilanne, ja esimerkiksi paljon julkisuutta saanut video, jossa Petja kysyy hautaisko mummon vai itsensä, aiheutti jollekin myös pahan mielen”, Tenhovuori kertoo.
“Emme me olleet varautuneet siihen, että tästä tulee niin iso juttu. Niko Juselius osasi alustan käytön ja koulutti meidät, sitten istuimme eräänä päivänä Hakaniemen mäkkärissä ja tuijotimme puhelimia, että mitä ihmettä.”
Työaikaa videoiden tekoon järjestellään tarpeen mukaan.
“Etukäteen ei voi tietää, miten paljon aikaa tarvitaan ja olen myös käyttänyt omaa vapaa-aikaani. Petja käyttää omaansa tuhottomasti, koska hän moderoi ja vastaa keskusteluihin. Aika useinhan se kritiikki kohdistuu myös pappiin.”
Kirkkolaivainstituutio hyötyy sopivasta keikuttelusta
Tenhovuori on kokenut tiktokkaamisen kivana ja tarpeellisena jäykän kirkkolaivainstituution keikutteluna.
“Me keikutellaan tätä koko systeemiä. Suurin tavoite on, että kaikki tuntisivat olevansa turvassa kirkossa”, hän kuvaa.
Toinen viesti, jonka hän haluaa videoilla antaa, on se, että työntekijät ovat tavallisia ihmisiä.
“Sillä madalletaan kynnystä seurakuntaan ja tuodaan sanomaa esiin nykyaikaisella tavalla. Meidän videoista näkee, että olemme tavallisia ihmisiä, joilla ei mene kaikki aina putkeen. Palautteen mukaan puhumme ihmisten kieltä ja moni on sanonut saaneensa uskallusta jopa tulla kirkkoon.”
Some voi olla seurakunnan elämän keskus
Petja Kopperoinen toivoo, että sosiaalinen media muuttaa kirkkoa.
“Luterilaisuus on harmaata ja pönöttäminen on siihen sisään leivottua. Me muutamme käsitystä siitä, millaisia ovat työntekijät. Olen kritisoinut pitkään ajatusta siitä, että jumalanpalvelus on seurakunnan elämän ydin. Eihän se ole pitänyt paikkaansa enää pitkiin aikoihin, Paavalin seurakunnalla on kolmetoistatuhatta jäsentä, joista 50 istuu messussa. Some on yksi mahdollinen keskus seurakunnan elämälle.”
Kopperoisen mukaan sosiaalisen median kautta seurakunnan työntekijät tulevat tutuiksi. Ihmisille tulee videoiden kautta helposti tunne, että esiintyjä on tuttu.
“Influensserit ovat puhuneet siitä, että some muuttaa käsityksen tuttuudesta. Seuraajat saattavat hyvin tuttavallisesti pysäyttää kadulla, eivätkä muista, etten minä ole tavannut heitä koskaan.”
Kopperoisen käsityksen mukaan some on tuonut Paavalin seurakunnan nuorten aikuisten toimintaan lisää osallistujia.
Vaikkei videoissa mainosteta toimintaa, ne toimivat maineen levittäjinä ja lisäävät tuttuuden tunnetta ja läheisyyttä seurakuntaan ja kirkkoon.
Teksti: Salla Ranta
Piispojen ohje toimimisesta somessa







Kuva: Jaakko Kaartinen



Kuva: Jaakko Kaartinen