”Some on helpoin tapa tavoittaa meidät nykyajan nuoret”
Seurakuntanuorten some-aktiivisuus on ollut lisääntymään päin. Esimerkiksi Oulussa seurakuntanuorten some-julkaisut ovat saaneet paljon näkyvyyttä ja myönteistä palautetta.
Jedi Kuoksa on vastannut vajaan vuoden ajan Oulun tuomiokirkkoseurakunnan nuorten, Tuomionuorten TikTok-tilistä yhdessä muutaman muun nuoren kanssa.
”Teemme julkaisuja fiiliksen mukaan. Olemme tehneet videoita esimerkiksi isoskoulutusleireiltä sekä mainostaneet nuorteniltoja. Monet niistä ovat lyhyitä, hauskoja pätkiä, mutta olemme kuvanneet myös joitain vähän pidempiä haastatteluvideoita”, Kuoksa, 16, kertoo.
Kuoksa ja kumppanit tekevät TikTokkiin omia videoitaan, heillä on niihin kevyttä yhteissuunnittelua, välillä videoita tehdään yhdessä ja vinkkejä kysytään myös muilta nuorilta. Nuorisotyöntekijät tarkistavat sisällöt ennakkoon, ja he myös seuraavat tilin kehitystä ja kommentteja.
Nuorisotyöntekijät itse eivät välttämättä edes ole Tiktokissa
Kuoksan mielestä on hyvä, jos myös nuoret itse ovat tekemässä seurakunnan nuorisotyön some-sisältöjä.
”Meillä on ehkä paras tieto ajankohtaisista trendeistä ja siitä, miten nuoret nykyaikana parhaiten tavoitetaan. Seurakuntien nuorisotyönohjaajat eivät välttämättä edes ole TikTokissa”, pohtii Kuoksa, joka alkoi tehdä omia somesisältöjä Instagramiin ja TikTokkiin nelisen vuotta sitten.
Hän kertoo, että Tuomionuorten TikTok-kanava on saanut varsin paljon näkyvyyttä ja kehuja.
”Kanavalla on tällä hetkellä yli 230 seuraajaa ja esimerkiksi videoiden kommenttikentässä tapaa olla myönteisiä viestejä. Meille tekijöille on samalla ns. palkkaa, kun näkee miten nuoret innostuvat tästä toiminnasta.”
Kuoksa aikoo osaltaan satsata jatkossakin seurakunnan TikTok-tiliin. Hänellä ja tilin muilla vastuuhenkilöillä on uusiakin ideoita, joita on mahdollista toteuttaa esimerkiksi tulevilla rippileireillä.
”Haluamme kehittää tiliä jatkossa. On hienoa, kun voimme välittää tietoa seurakunnan nuorten toiminnasta ja kannustaa uusiakin nuoria siihen mukaan.”
Kuoksa toivoo, että seurakuntien nuorisotyössä satsataan someen riittävästi.
”Sitä kautta nuoriin saa hyvän kontaktin. Omasta mielestäni some on kaikista helpoin tapa tavoittaa meidät nykyajan nuoret.”
Adventtikalenteri tekeillä
Oulun Tuiran seurakunnan vaikuttajanuoret tekivät viime vuonna nuorisotyön Instagramiin joulukalenterin eli sisältöä tuotettiin 24 luukkuun. Nuoret tekivät niihin muun muassa jumppavideoita ja meemejä sekä ottivat jouluvalmisteluihin liittyviä kuvia.

Screenshot
Vaikuttajanuorten lisäksi sisällöntuottajina toimivat nuorisotyöntekijät.
”Tänä vuonna vaikuttajanuoret halusivat tehdä samantyyppisen jutun. Kerroin, että olimme työntekijöiden kesken ajatelleet adventtikalenterin tekemistä. Nuoret innostuivat tästä niin, että annoimme tehtävän heille”, nuorisotyönohjaaja Tiina Siloaho kertoo.
Haastatteluhetkellä Tuiran vaikuttajanuorten suunnitteluprosessi on vielä alkumetreillä. Ansa Hämäläisen, 18, mukaan varsinkin TikTokkiin on tarkoitus tuottaa hauskaa materiaalia.
”Niin TikTokkiin kuin Instaan tulee tietysti myös materiaalia, joka liittyy jotenkin adventtiajan tapahtumiin ja jouluun hengellisestä näkökulmasta.”
Hämäläinen ei ollut tekemässä viimevuotista joulukalenteria.
”Seurasin sitä kyllä aktiivisesti. Mielestäni kalenteri oli tosi kiva ja muistaakseni se sai muutenkin hyvää palautetta.”
Isoset sisällöntuottajina ripareilta
Yksityishenkilönä Hämäläinen ei ole tuottanut someen sisältöä, vaan on ollut seuraajan roolissa. Sen sijaan rippileirien isosena hän ollut somessa aktiivinen.
”Olemme postailleet leiriltä kuvia ja videoita nuorisotyön Instagramiin ja TikTokkiin. Instassa olemme kertoneet myös leiripäivien tapahtumista.”
Hämäläinen kertoo, että isoset ovat tuottaneet TikTokkiin sisältöjä, jotka ovat olleet sillä hetkellä nuorten keskuudessa trendikkäitä. Niitä ovat olleet esimerkiksi muutaman minuutin mittaiset haastevideot sekä noin kymmenen sekunnin mittaiset tanssivideot.
”Lisäksi osalla leirien raamis-ryhmistä päivän tehtävänä on ollut kuvan ottaminen Instaan.”
Nuorten oma paikka
Hämäläinen toteaa, että erityisesti TikTok on ollut nuorten oma paikka.
”Leirien aikuiset työntekijät ovat sanoneet, että he eivät TikTokkia ymmärrä ja ovat jättäneet sen suosiolla meille nuorille. Olemme kuitenkin tarkistuttaneet sisällöt työntekijällä ennen julkaisua ja kyllä ne ovat läpi menneet. Instagramiin myös työntekijät ovat tuottaneet sisältöä.”
Hämäläisellä ja Tuiran seurakunnan muilla tämän hetkisillä vaikuttajanuorilla on ollut puhetta myös siitä, että jatkossa he voisivat tuottaa muutakin somesisältöä seurakunnan sivuille.
Hämäläisen mielestä eri seurakuntien nuorisotyössä kannattaa ylipäätään satsata riittävästi someen.
”Se on tosi hyvä tapa jakaa tietoa seurakuntanuorten toiminnasta ja muusta seurakuntanuorille, ja samalla se saattaa innostaa uusiakin nuoria lähtemään mukaan toimintaan.”
Hän toteaa, että monet nuoret viettävät paljon aikaa somessa.
”Jos haluaa vaikuttaa nuoriin ja olla läsnä heidän elämässään, kannattaa varmasti olla siellä, missä nuoret ovat.”
Käytännön vinkkejä
Tiina Siloaho on toiminut Tuiran seurakunnan nuorisotyönohjaajana seitsemän vuoden ajan. Siloaho kertoo, että lähes koko tuon ajan Tuirassa on ollut jonkinlaista sometoimintaa.

Screenshot
”Eniten sitä on ollut leireillä, mutta vuonna 2020 käynnistetty Somempi isonen -projekti on ollut monipuolistamassa sometoimintaa. Meidän lisäksemme siinä ovat olleet mukana Tuomiokirkkoseurakunta ja Karjasillan seurakunta.”
Tuiran seurakunnan somessa aktiivisesti operoivien nuorten määrä on vaihdellut.
”Tällä hetkellä heitä taitaa olla noin kymmenen, välillä luku on ollut hieman suurempi ja välillä pienempi. Tarkkaa määrää on vaikeakin arvioida, sillä nuorisotyönohjaajat antavat tunnuksia nuorille tarpeen mukaan.”
Siloaho kertoo, että jokaiselle riparille toivotaan myös somea tekeviä isosia tai kesätyöntekijöitä, ja nuoria rohkaistaan olemaan asiassa aktiivisia.
”Jos leireillä on ollut asiasta innostuneita isosia, olen saattanut pyytää heitä tekemään leirin jälkeenkin somesisältöä joistain muista tilanteista. Leiripäivityksistä on joka tapauksessa helppo aloittaa, sillä ne perustuvat hetkeen.”
Tiktokiin on helpompaa löytää nuoria tekijöitä kuin Instagramiin
Oulussa on luotu seurakunnan some-tilien käyttöön muutamia yleisiä ohjeita. Sisällön täytyy olla seurakunnan nuorisotyön hengen mukaista ja tilillä ei saa mainostaa omia tilejä.
”Käyttäjätunnukset olemme jakaneet niille nuorille, jotka haluavat sisältöä tehdä. Aina säännöllisin väliajoin vaihdamme salasanan, ja samalla kartoitamme, ketkä nuoret ovat asiasta edelleen innostuneita tai saadaanko rinkiin uusiakin nuoria.”
Siloaho tai joku muu työntekijä on kysynyt esimerkiksi isoskoulutukseen ilmoittautumisen yhteydessä huoltajilta luvan, saako nuori näkyä heidän somessaan.
”Välillä olemme kysyneet huoltajilta lupaa myös rippikouluun ilmoittautumisen yhteydessä. Viime aikoina olemme useammin tiedustelleet asiaa nuorelta itseltään. Isompaan levitykseen menevän materiaalin osalta kysymme luvan huoltajilta vielä erikseen. Näissä tilanteissa monet nuoret pyytävät huoltajaa laittamaan minulle viestiä siitä, että asia on ok.”
Siloahon mukaan nuoria on helpompi löytää tekemään TikTok-videoita. Instagramiin kiinnostus on ollut jonkin verran vähäisempää.
Sisällön tuotannossa aktiivisuuden vaihtelu on luonnollista
Siloaho kertoo, että nuorten ja työntekijöiden yhteiset suunnittelupäivät ovat olleet usein hedelmällisiä, ja ne ovat luoneet samalla yhteisöllisyyttä. Hän toteaa, että työntekijän on tärkeää hyväksyä nuorten tapa tehdä.
”Se ei välttämättä ole niin suunnitelmallista kuin me työntekijät ehkä toivoisimme. Somessa säännöllisyys on kuitenkin tärkeää eli tässä on hyvä yhteistyömahdollisuus nuorten kanssa.”
Siloaho toteaa, että nuoret osaavat tehdä nuorten näköistä somesisältöä työntekijöitä paremmin.
”Nuorten tekemät sisällöt saavat selkeästi enemmän katseluita ja kommentteja kuin meidän työntekijöiden tekemät. Tämä pätee niin TikTokkiin kuin Instagramiin. Meidän seurakuntamme TikTokissa on 813 seuraajaa ja enimmillään yksittäisellä videolla katsontakertoja on ollut 20–30 000.”
Samalla hän muistuttaa, että monesti nuorisotyöhön kuuluu hiljaisempia kausia.
”Jokaisen uuden ikäluokan kanssa pitää aloittaa alusta. Mielestäni some-toiminnasta ei kannata luopua, vaikka nuorten aktiivisuus olisi siinä välillä vain vähäistä.”
Teksti: Juhana Unkuri





